2 In sport

Mijn 10 tips om sporten vol te houden

Deze blogpost bevat een gekregen artikel.

 

Sporten, niets voor mij

Hoe zit het met jullie goede voornemens? Geen gemaakt? Geen probleem, ik ook niet. πŸ˜‰

Mocht je begin januari toch beslist hebben om te starten met sporten geef ik je graag wat tips om het sporten ook vol te houden.
Ik was vroeger namelijk ook iemand die ab-so-luut niet graag sportte. Ik speelde vals op de veldloop om toch maar niet de hele tour te moeten lopen (en kreeg er ook strafstudie voor ;-)), ik turnde op school Γ©cht niet graag en toen we gingen samenwonen zat ik ‘s avonds ook gewoon liever in mijn zetel dan te gaan sporten. Sporten, yuk!

Een verandering van levensstijl

Maar enkele jaren geleden heb ik mijn levensstijl helemaal veranderd. Ik was het beu om geen conditie te hebben en ongezond te eten. Beetje bij beetje leerde ik allerlei nieuwe gerechten kennen, besloot ik vegetariΓ«r te worden en at ik vaker gezond. Het werd een gewoonte en ik zou nu niet meer zonder kunnen. Geen bokes met kaas meer elke middag maar veel groenten en lekkere zelfgemaakte gezonde tussendoortjes.

Samen met het nieuw eetpatroon ging ook sporten gepaard. Ik ontdekte dat ik Γ©cht graag ga lopen met Mica. Ik begon met start to run en hield daarna ook vol. Sindsdien ga ik elke week 3x lopen (als ik geen blessures heb want daar ben ik wel gevoelig voor.)

Ook ontdekte ik dat ik graag krachttraining en yoga doe. Een perfecte aanvulling op het hardlopen.

Ik geef je graag mijn 10 tips mee om het sporten vol te houden.

Tips om sporten vol te houden

Kies een sport die je Γ©cht graag doet

Het klinkt clichΓ© maar het klopt echt wel. Maak je geen illusies, ik sta ook niet elke keer te springen om te gaan lopen maar eenmaal ik vertrokken ben besef ik na 200 m al hoe een deugd het doet en hoe graag ik het doe. Probeer verschillende dingen uit om te zien wat jou echt blij maakt.

Alleen, met een buddy of in groep? Jij kiest!

Sport je liever alleen, voel je je daar zeker niet schuldig over. Ik sport ook liever alleen dan met twee of in groep. Ik vertrek graag om te gaan lopen wanneer ik dat wil, zonder met iemand te moeten afstemmen. Kijk dus zeker wat jij het liefste doet.

Plan het in en hou je eraan

Neem zondagavond een moment voor jezelf om je sportmomenten in te plannen in je agenda. Ik vul online in welke sport ik ga doen en duid ze aan in een kleurtje.
Probeer realistisch te zijn want je workout moeten annuleren is ook niet motiverend.
Probeer je dan ook aan je planning te houden. Het vergt wat discipline en het duurt enkele weken voor het echt een gewoonte wordt, maar het loont. Na een tijdje gaat het gewoon vanzelf en geniet je van je sportmoment voor jezelf.

Neem je hond mee

Heb je een hond die wel wat energie kwijt kan? Neem hem/haar dan zeker mee! Mica wordt binnenkort 12 jaar en gaat nog steeds elke run met mij mee.

Blijf ook actief op andere dagen

Heb je geen sportmoment die dag? Probeer dan niet de hele dag op je kont te zitten. Neem de trap op je werk, wandel eens naar een collega i.p.v. te telefoneren, ga een blokje rond tijdens je middagpauze of ga ‘s avonds ook nog even wandelen. Een ultieme luilekker Netflixdag kan natuurlijk geen kwaad zo af en toe. πŸ˜‰

Een sporthorloge moedigt aan

Ik sport al jaren met een sporthorloge. Eerst kocht ik de Polar A360. Een activitytracker die mijn stappen telt en mijn hartslag mat via de pols. Ideaal voor tijdens het wandelen en in de fitness.
Onlangs kreeg ik de Polar M430, een gpshorloge om nu ook mijn afstanden te tracken.

Zo’n horloge moedigt echt aan vind ik. Als je merkt dat je nog niet veel stappen hebt gezet kan je nog even extra gaan wandelen.

De gpshorloge geeft mij ook een pluim als ik mijn verste afstand heb afgelegd, langste tijd, meest verbruikte calorieΓ«n… Ik vind dat altijd tof zo’n medaille! πŸ˜‰

Maak het fun

Probeer je sportmomenten op een leuke manier bij te houden.
Je kan bv. ook een activity tracker op papier bijhouden, bv. in een bullet journal. Daar kan je per dag aanduiden of je die dag met de fiets naar het station/werk bent gereden, gaan lopen bent, bent gaan fitnessen, gaan wandelen met de hond, yoga hebt gedaan, …
Ook in je online agenda kan je met kleur werken. Wanneer ik een sportsessie heb afgerond verander ik de kleur in het groen. Ik vind dat best wel motiverend. πŸ˜‰

Deel het met je vrienden/collega’s

Praat met je collega’s en/of vrienden over je sport en je doelen. Een beetje peer pressure kan nooit geen kwaad. πŸ™‚ Ook via Instagram kan je gelijkgezinden vinden. Verlies jezelf wel niet in het wereldje en ga jezelf niet vergelijken met anderen.

Niet vergelijken

Sport voor jezelf en voor niemand anders. Ga je sportprestaties ook niet vergelijken met anderen. De hatelijkste vraag vind ik ‘hoe snel loop je?’. Wat maakt het voor iemand anders uit hoe snel ik loop? πŸ˜‰ Luister naar je lichaam en forceer je niet.

Niet moeten maar mogen

Probeer sporten niet als een ‘to do’ te zien maar eerder als een moment voor jezelf. Verander je perspectief van ‘moeten sporten’ naar ‘mogen sporten’. Eens je niet meer kan sporten door een blessure besef je dat dubbel zo hard. πŸ™‚

Liefs,

Sarah

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    alexa
    14/03/2019 at 09:47

    Vaste dagen helpt bij mij heel goed en daarbij geeft het me voldoening. Ik vind sporten niet zo erg, bijna leuk! Dus dat scheelt wel. Ik kan de gym ook echt missen!

  • Reply
    Evi
    15/03/2019 at 08:02

    Leuke tips! Ik kan tegenwoordig ook niet meer zonder mijn sportmomenten. Als ik door omstandigheden er eens niet toe raak merk ik dat dat een impact heeft op mijn humeur πŸ™‚ Maar het is wat je schrijft hoor: het allerbelangrijkste is toch wel dat je een sport kiest die je zelf graag doet. Want anders hou je dat nooit vol!

    Totaal andere vraag daarnaast; hoe ben je begonnen aan die switch naar vegetarisch eten? Want daar ben ik wel benieuwd naar πŸ™‚

  • Leave a Reply